روش‌های خانگی لوله‌بازکنی

گرفتگی لوله‌های آشپزخانه، حمام و دست‌شویی از مواردی است که همه ما با آن روبرو شده‌ایم. در بسیاری از موارد، بدون نیاز به متخصص و ابزار خاصی، با روش‌های خانگی که اینجا به شما آموزش می‌دهیم، می‌توانید گرفتگی لوله‌ها را از بین ببرید و لوله‌ها را باز کنید.

 
 
 

روش های خانگی لوله بازکنی 

نمک و سرکه

نمک + سرکه

این روش برای گرفتگی‌های لوله‌های حمام و ناشی از موهای زائد، مناسب هستند. بهترین موقع برای استفاده از این روش، شب و قبل از خواب است.

یک سوم فنجان نمک و سرکه را به خوبی مخلوط کنید.نمک و سرکه به شدت واکنش داده، ظاهری شبیه به جوشیدن پیدا می‌کند.سریعاً و بدون مکث محلول سرکه و نمک را به یکباره درون لوله بریزید.محلول سرکه و نمک سریعاً با موارد زائد درون لوله واکنش می‌دهد و باعث ایجاد گاز می‌شود.تا صبح درون لوله آب نریزید و بگذارید محلول سرکه و نمک به کار حل کردن موارد زائد ادامه دهد.

بهتر است صبح، قبل از هر کاری، یک کتری آب جوش درون لوله‌ها بریزید. بدین ترتیب، گرفتگی لوله‌ها در بسیاری از موارد به طور کامل از بین می‌روند.

جوهر نمک

یک روش سنتی برای رفع گرفتگی لوله‌ها، استفاده از جوهرنمک است که اسیدی بسیار قوی است. هرچند استفاده از این روش در رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب بسیار مؤثر است، اما به هیچ وجه آن را توصیه نمی‌کنیم. زیرا در صورتی که در سیستم فاضلاب ساختمان از لوله‌های فلزی استفاده شده باشد، می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند.

علاوه‌براین، استفاده از اسید بسیار خطرناک است. علاوه‌بر آسیبی که ممکن است به پوست بزند، تنفس در فضایی که از این اسید استفاده می‌شود، برای ریه‌ها و چشم نیز بسیار خطرناک است. اسیدهای قوی نظیر جوهر نمک با لوله‌های آلومینیومی، آهنی، چدنی و پولیکا (بیشترین کاربرد را در سیستم فضلاب ایرانی دارد) واکنش داده، ضمن آسیب به سیستم فاضلاب، باعث تولید و انتشار گازهای سمی و ناسالم می‌شوند.

یکی دیگر از دلایلی که توصیه می‌کنیم از این روش استفاده نکنید، این است که در بسیاری از موارد، اسید (جوهر نمک) قادر به حل کردن چربی‌ها نیست و حتی باعث استحکام بیشتر چربی‌ها می‌شود. حتی در صورتی که پارچه درون لوله گیر کرده باشد، هرچند با انحلال پارچه به باز شدن لوله کمک می‌کند، اما رسوبات ناشی از این انحلال می‌تواند در همان‌جا یا بخش دیگری از مسیر فاضلاب (در عمق بیشتر که باز کردن آن دشوار تر و پر هزینه‌تر است) رسوب کرده و بسیار سفت شوند. در این صورت، باز کردن لوله حتی برای متخصصین لوله‌بازکنی نیز دشوار خواهد بود.

فنر دستی

فنر دستی

دستگاهی است ایمن و ساده که به راحتی در ابزار فروشی‌های محلی یافت می‌شود و کار با آن بسیار ساده است. کافی فنر را با کمک دست تا جای ممکن درون لوله فاضلاب فرو کنید، سپس با چرخاندن دسته آن، باعث چرخش فنر شده و گرفتگی‌های جزئی لوله را باز کنید.

مزایای فنر دستی:

سبک و ارزان استکاملاً بی‌خطر است.نیاز به مهارت خاصی ندارد.

معایب فنر دستی:

قدرت کم در برطرف گرفتن گرفتگی‌های شدیدخستگی ناشی از کار با آن.احتمال کثیف شدن دست و لباس و حتی محیط