لوله بازکنی رودهن

لوله بازکنی رودهن، به صورت شبانه‌روزی، بدون تعطیلی با ارزان‌ترین قیمت و بهترین کیفیت، با کادری مجرب و آموزش‌دیده آماده خدمت به مردم می‌باشد.

هر زمان با گرفتگی لوله‌های حمام، آشپزخانه، دستشویی، توالت فرنگی، پاسیو، پارکینگ، حیاط، پشت بام، ناودانی و … مواجه شدید می‌توانید با شماره‌گیری یا کلیلک بر شماره ۰۹۱۹۵۶۰۶۲۵۸ از خدمات لوله‌‌بازکنی رودهن کمک بگیرید.

لوله بازکنی ارزان رودهن، به صورت شبانه‌روزی و بدون تعطیلی، به‌صورت رایگان آماده ارائه مشاوره به شما می‌باشد.

در ادامه با برخی از خدمات دیگر لوله‌بازکنی رودهن  نیز آشنا می‌شویم.

روش لوله بازکنی با فنر

این روش خود شامل دو دسته است و به صورت دستی و برقی انجام می‌شود . در روش دستی، فنر که در طول‌های متفاوتی وجود دارد و به یک دسته متصل است وارد لوله می‌شود. دسته متصل به فنر به کمک نیروی دست به چرخش در می‌آید و باعث رفع گرفتگی می‌شود. این روش برای گرفتگی‌های سطحی موثر است.

 در روش فنر برقی ، فنر به یک موتور وصل می‌شود و عمل به چرخش درآوردن فنر به کمک نیروی موتور برقی انجام می‌شود. این کار توسط فردی که تخصص این کار را دارد باید انجام شود. در ابتدای ورود فنر به داخل لوله دستگاه با دور آهسته کار می‌کند بعد از اینکه فنر به محل مسدود شده رسید دستگاه با دور تند فنر را داخل لوله به چرخش در می‌آورد و باعث بازشدن گرفتگی می‌شود،  این روش به علت سرعت چرخش بالاتر برای رفع موانع سخت مناسب است.

روش لوله باز کنی با فنر و دریل

در این روش سر فنر به دریل متصل می‌شود و فنر را وارد لوله می‌کنند. در این  روش بهتر است از فنر با طول کم و قطور استفاده شود چون سرعت چرخش بالاست امکان گیر کردن فنر اگر طول فنر زیاد باشد بیشتر می‌شود. این کار به هیچ عنوان نباید توسط افراد مبتدی انجام شود چون کنترل دریل برای اشخاص تازه کار سخت است و ممکن است آسیب ببینند این روش نیز برای موانع سخت روش بسیار مناسبی است.

روش لوله بازکنی با دستگاه پمپ تراکم هوا

در این روش برای بازکردن گرفتگی لوله از فشار هوا استفاده می‌شود به این ترتیب که هوا داخل مخزن دستگاه متراکم می‌شود و سپس از طریق شلنگ دستگاه که بر روی دهانه لوله فاضلاب قرار می‌گیرد، هوای متراکم وارد لوله شده و باعث رفع گرفتگی می‌شود. این کار حتما باید توسط فرد ماهر انجام شود. این روش برای گرفتگی‌هایی که بر اثر خاک و مصالح است کاربرد ندارد و ممکن است باعث وخیم تر شدن شرایط شود. این دستگاه قابلیت تنظیم فشار دارد و در صورتی که درست تنظیم نشود ممکن است باعث ترکیدگی لوله ها شود.    

ما در مقاله لوله بازکنی رودهن به صورت مفصل در مورد انواع لوله های آبرسانی صحبت کرده ایم.

گرفتگی‌های حاد

برخی از گرفتگی‌‌ها به راحتی قابل رفع نیستند. به‌طور مثال زمانی که در اثر ریزش مصالح ساختمانی در لوله‌های فاضلاب، سیمان باعث گرفتگی لوله‌ها شده است، نیاز به روش‌های حرفه‌ای برای برطرف کردن آنها می‌باشد. در ادامه با چند مورد از گرفتگی‌های حاد مانند رسوب چربی در لوله‌های فاضلاب، رسوب املاح معدنی در لوله‌های فاضلاب، ورود و رشد ریشه‌های درختان در لوله‌های فاضلاب آشنا می‌شویم.

لوله بازکنی کهن پردیس، به صورت شبانه‌روزی، بدون تعطیلی با ارزان‌ترین قیمت و بهترین کیفیت، با کادری مجرب و آموزش‌دیده آماده خدمت به مردم می‌باشد.

رفع گرفتگی لوله ها با سیمان چگونه انجام می شود؟

     معمولاً در هنگام عملیات ساختمانی، مقداری سیمان یا ملات سیمان وارد لوله‌های فاضلاب می‌شوند که البته در روز ساعات اولیه به راحتی می‌توان با فنر معمولی آن‌ها را برای همیشه از بین برد.

     اما در صورتی که ساعت‌ها و یا حتی روزها از ریخته شدن آن‌ها در لوله‌های فاضلاب گذشته‌باشد، سیمان‌ها به شدت سفت و سخت شده و به سختی می‌توان آن‌ها را از بین برد.

     در این موارد از فنر فولادی با سرمته‌های خاصی استفاده می‌شود که امکان تراشیدن سیمان را فراهم می‌آورند.

اگر سیمان چند ساعتی است که داخل لوله نفوز کرده است:

در این صورت اگر سیمان قابل رؤیت باشد بهتر است تا جایی که می شود سیمان را با دست یا ابزار خارج کنیم و سپس چند سطل آب جوش را با فشار در لوله فاظلاب بریزیم تا شسته شود.

علت رسوب لوله ها چیست؟

وقتی که آب گرم شود جریان از آب سرد کمتر می شود و به همین دلیل است که باعث می شود لایه های رسوب در دیواره های جریان آب نفوذ کند و باعث می شود که رسوبات بعدی جمع شود و عبور آب از لوله ها سخت ترشود و در اخر جریان آب کم شود و از سمت دیگر همین رسوبات باعث می شود در لوله های ساختمان خوردگی به وجود اید و فلز بدنه لوله و شیر آلات وقتی دچار پوسیدگی می شوند جریان آب را کم می کند و به همین دلیل کشش کمتر آب گرم  و در نهایت سرد شدن آب رخ می دهد این عوامل مخرب باعث خوردگی و گرفتگی زیاد در طول زمان خواهد شد و در لوله های فلزی ، زنگ زدن و پوسیدگی ، کاهش راندمان آب گرم ، سوراخ شدن بدنه لوله ها در صورت استفاده از مواد اسیدی و جرمگیرها  و مسدود شدن جریان آب گرم خواهد شد.

اشتباهات همیشگی در رسوب زدایی لوله های فاضلاب

به هیچ وجه استفاده از اجسامی ک نوک تیزی برای رسوب زدایی لوله های فاضلاب  را دارند توصیه نمی شود. روش نادرستی که بیشتر اوقات برای از بین بردن رسوب های در دسترس لوله فاضلاب انجام می شود. استفاده از  این روش باعث پارگی و سوراخ شدن لوله فاضلاب را به همراه دارد

البته این اشتباهات در مورد لوله های فاضلاب اشپزخانه و ظرفشویی رایج است. لوله های فاضلاب ظرفشویی اکثرا نرم و شکننده هستند و در برابر اسیدها و ابزار های دستی بسیار ظریف و حساس هستند.

استفاده از محلول های شیمیایی جهت رفع بو و رسوب زدایی می تواند اسیب های زیادی برای لوله ها به همراه داشته باشد. چشم و پوست شما در برابر بخار و غلظت اسیدی این محلول ها اسیب پذیر است، بنابراین به هیچ عنوان از این مواد استفاده نکنید.

شما برای رسوب زدایی لوله های فاضلاب به روش شیمیایی و دستی نیاز به برخورد موثر این موارد با رسوب و چربی ها خواهید داشت. اما روانه کردن این حجم از محلول به درون لوله ها امکان پذیر نیست. پوسیدگی لوله فاضلاب اسیب دیگری است که می تواند به دلیل استفاده از این محلول ها رخ دهد.

جنس لوله فاضلاب به کار رفته در شبکه فاضلاب ساختمان عمدتا از پلاستیک می باشد. عبور جریانی از اسید درون این لوله های فاضلاب سبب ایجاد واکنش با لوله و در نهایت پوسیدگی و ترکیدگی لوله را به دنبال دارد.

دیسکلر اسیدی برای حل کردن رسوبات که درون اب قابل حل نبوده تولید می شود و از ان  می توان در نماشویی، رسوب زدایی تاسیسات، دیگ های بخارو بویلرها استفاده کرد.

بررسی رفع رسوب درون انواع لوله ها 

یکی دیگز از مواردی که قابل بحث می باشد، رسوب زدایی لوله هایی هستند که کاربری صنعتی دارند. رفع رسوب دیواره های این لوله ها بسیار حیاتی است زیرا به مرور زمان می توانند صدمات جبران ناپذیری را به بار اورند. برخی از رسوبات می توانند به مرور زمان سفت و سخت شوند.

رسوب زدایی دوره ای لوله هایی که استفاده صنعتی و دائمی از انها وجود دارد، بسیار توصیه می شود. تعویض شبکه لوله کشی فاضلاب به دلیل رسوبات سفت و سخت و غیر قابل رفع بسیار انجام می گیرد.

برای رسوب زدایی لوله های صنعتی بزرگ از واترجت استفاده می شود تا علاوه بر زدودن رسوبات به رفع بوی بد منجر شود.

به صورت خلاصه باید عرض کنیم که رسوب زدایی انواع لوله های فاضلاب یک فرایند تخصصی است که نیاز به مهارت و تجربه است. همچنین انجام اینکار می تواند از بروز ایرادات درون لوله ها جلوگیری کند.

رفع بوی بد فاضلاب

در فاضلاب اثر واکنش‌های شیمیایی که موارد موجود در فاضلاب انجام می‌دهند، گازهایی معمولاً سمی و بد بو مانند گاز متان و سولفید هیدروژن تولید می‌شوند. هر دوی این گازهای بسیار سمی و خطرناک هستند و می‌توانند باعث سردرد، خواب‌آلودگی، بی‌حالی، حالت تهوع و استفراغ، تحریک و سوزش چشم‌ها و همچنین تحریک سیستم تنفسی شوند.گاهی نیز لاشه حیواناتی مانند موش که در سیستم فاضلاب مرده و گندیده‌اند، باعث ایجاد این بوی بد می‌شوند.

دلیل بوی بد فاضلاب چیست؟

بوی بد فاضلاب می‌تواند دائمی یا موقت باشد. همچنین ممکن است شدید یا خفیف باشد. ممکن است در تمام محیط قابل استشمام باشد یا فقط در جاهای خاصی این بو وجود داشته باشد یا در جاهای خاصی شدیدتر باشد. این علایم می‌توانند به متخصصان لوله‌کش در علت یابی کمک کنند.در سیستم فاضلاب معمولاً لوله‌هایی به شکل U وجود دارند که همیشه مقداری آب درون خود نگهداشته و از نشت این گازهای سمی و بد بود به داخل محیط جلوگیری می‌کنند. نقص در کارکرد این لوله‌های U شکل، دلیل اصلی نشت بوی بد فاضلاب به داخل ساختمان می‌باشند.

روش‌های خانگی از بین بردن بوی بد فاضلاب

 

با توجه به مطالب فوق، در صورتی که علت بوی بد فاضلاب ناشی از گرفتگی لوله‌ها و رسوبات فاضلاب در لوله‌های ورودی سیستم فاضلاب باشد، می‌توان از روش‌های زیر برای رفع این بوی بد استفاده کرد.

سرکه جوش شیرین

سرکه و جوش شیرین حلال خوبی برای چربی‌ها و مواد فاضلاب می‌باشد که معمولاً باعث انتشار بوی بد در محیط می‌شوند.

  1.   ۱۰۰ گرم جوش شیرین را به صورت خشک درون لوله فاضلاب بریزید.
  1.    یک فنجان سرکه روی آن بریزید.
  1.  یک کتری روی اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید (تقریباً ۲۰ دقیقه)
  1.  کتری آب جوش را به یکباره روی آن بریزید تا جرم‌ها و چربی‌ها را بشوید.

  آب لیمو و جوش شیرین:

  1.  آب‌لیمو و جوش شیرین حلال بسیار خوبی برای چربی‌ها و دیگر رسوبات گندیده‌ای است که در سیستم فاضلاب باعث انتشار بوی بد می‌شوند.
  1. یک فنجان جوش شیرین داخل ورودی فاضلاب بریزید.
  1.  یک فنجان آب‌لیمو روی آن بریزید.
  1.  کمی صبر کنید.
  1. مقدار کمی آب سرد روی آن بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا چربی‌ها و مواد دیگر حل شوند.

لیمو نمک و یخ:

  1.   یک لیتر آب بردارید.
  1. دو قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید.
  1. یک فنجان آب‌لیمو به آن اضافه کنید.
  1. بگذارید درون فریزر تا یخ بزند.
  1. آن را روی ورودی لوله فاضلاب بگذارید تا به آرامی آب شده و وارد لوله شود.
  1. بدین‌ترتیب، محلول شما به آرامی با پس‌مانده‌های غذا واکنش داده و آن‌ها را حل می‌کند.
  1.  این روش را می‌توانید چندین بار تکرار کنید

روش‌های حرفه‌ای از بین بردن بوی بد فاضلاب

  1. در اولین قدم متخصصان لوله‌بازکنی کهن پردیس اقدام به شناسایی دلیل انتشار بوی بد فاضلاب به درون ساختمان می‌نمایند.
  1.   در صورتی که علت بوی بد، شکستگی یا نشت آب از لوله U  شکل باشد، متخصصان لوله‌بازکنی رودهن با تعویض آن، مشکل بوی بد را برطرف می‌کنند.
  1. در صورتی که علت انتشار بوی بد، رسوبات گندیده درون لوله باشد، اقدام به لایه‌روبی و رسوب زدایی می‌کنند که ممکن است با فنرزنی صورت گیرد یا با استفاده از محلول مناسب.
  1. در صورتی که علت انتشار بوی بد فاضلاب گرفتگی لوله‌ها و جمع شدن مواد فاضلاب درون لوله‌ها و ایجاد گازهای فاضلاب درون لوله‌ها باشد، با استفاده از روش مناسب، اقدام به رفع گرفتگی لوله نموده، مشکل را برطرف می‌کنند.
  1. در صورتی که روش‌های خانگی ارائه شده در بالا جواب ندهد، یا بوی بد فاضلاب در تمامی منزل قابل استشمام باشد، حتماً از متخصصان لوله‌بازکنی رودهن کمک بگیرید. برای کمک گرفتن از متخصصان لوله‌بازکنی شرکت دکترلوله‌ رودهن می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

رفع بوی بد توالت فرنگی

  1. توالت فرنگی معمولاً مقداری آب درون خود نگه می‌دارد که مانع نفوذ بودی بد فاضلاب از طریق لوله اصلی می‌شود. در صورتی که به هر دلیل این آب تخلیه شود، نمی‌تواند مانع انتشار بوی بد فاضلاب شود.
  1. این مشکل زمانی پیش می‌آید که نصب توالت فرنگی با مشکل همراه باشد. در این صورت باید با یک متخصص تماس گرفته و از او کمک بگیرید. می‌توانید با کلیک روی این لینک از متخصصان شرکت لوله‌بازکنی رودهن کمک بگیرید.
  1. یکی دیگر از دلایل انتشار بوی بد فاضلاب از طریف توالت فرنگی، معیوب بودن بوگیر (حلقه آب‌بندی) توالت فرنگی است. همان‌طور که در شکل می‌بینید، این حلقه باعث می‌شود بو از کناره‌های لوله وارد محیط نشوند.
  1. امروزه بوگیرهای ژله‌ای طراحی و تولید شده‌اند که بسیار مؤثر هستند و از نفوذ بوی بد فاضلاب به داخل محیط به طور کامل جلوگیری می‌کنند. البته تعویض این حلقه‌ها باید به وسیله نیروهای متخصص صورت گیرد تا کارایی کامل داشته باشند. با کلیک روی این لینک می‌توانید از متخصصان لوله‌بازکنی رودهن کمک بگیرید.

روش‌های فنی

فنر زنی

مؤثرترین و بهترین روش برای لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب، استفاده از فنر لوله‌بازکنی است. فنر توانایی رفع هر نوع گرفتگی را دارد.

البته برای هر کاری باید از فنر مناسب آن استفاده کرد. چهار نوع فنر داریم با ده‌ها نوع سرمته‌ای که به سر فنرها متصل می‌شوند و فنرها و سرمته‌ای‌ها نیز هر کدام در اندازه‌های مختلف وجود دارند. فنرها با دستگاه ژنراتور برقی به چرخش درآمده و چندین مدل دستگاه ژنراتور برقی وجود دارد که هر کدام قدرتی متفاوت با دیگری دارند.

با توجه به مطالب فوق واضح است که فنر زنی، کاری کاملاً تخصصی است و باید متخصص لوله‌بازکنی با توجه به نوع گرفتگی و پس از علت‌یابی در باره نوع و اندازه فنر تصمیم‌گیری کند. گاهی نیز باید  سرمته‌ای خاصی را به کار گیرد تا بتواند لوله را بازکند. قدرت دستگاه نیز براساس اندازه لوله، نوع گرفتگی و مواردی از این دست تعیین می‌شود.

رفع نم و رطوبت

شاید شماهم تجربه کرده باشید که  سقف و دیوار های  خانه تان دچار نم زدگی و رطوبت شده است و درصورتی که به این موضوع اهمیت ندهید باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند بالا رفتن هزینه تعمیر و تعویض ، خراب شدن نمای داخلی خانه علاوه بر این موضوعات سبب بهم ریختن آرامش ساکنین میشود.

دلایل به وجود آمدن نم و رطوبت؟

1.نشت و ترکیدگی لوله

2.پوسیدگی لوله های آب فاضلاب

3.سوراخ شدن ایزوگام

4.اصولی انجام ندادن عایق کاری

سایت رسمی لوله باز کنی رودهن

 
 

نشت و ترکیدگی لوله 

یکی از دلایل اصلی ایجاد نم و رطوبت دیوار و سوقف نشت لوله های آب فاضلاب می باشد و اگر به موقع برای جلوگیری آن اقدامات لازم را انجام ندهیم سبب بالا رفتن هزینه تعمیر می‌شود دلایل متعددی دیگری وجود دارد برای نشت لوله های آب فاضلاب از جمله فرسودگی لوله ها ، قدیمی بودن سازه و یا اشتباهات ریز پر زمانه لوله کشی حتی در فصل های سرد اگر عایق بندی اصولی روی لوله های اجرا نشده باشد سرما باعث یخ زدگی و ترکیدگی لوله میشود در برخی از موارد دیده شده با گیر کردن اشیاء تیز در مسیر لوله نشتی ایجاد شده است.

پوسیدگی لوله های آب فاضلاب

احتمالا شماهم با پوسیدگی لوله مواجه شده باشید دلایل مختلفی وجود دارد که سبب پوسیدگی لوله میشوند از جمله بالا بودن طول عمر سازه و نداشتن لوله کشی اصولی این مورد از عامیانه ترین مشکلات لوله های آب فاضلاب می باشد که مسبب پوسیدگی لوله میشود یکی دیگر از علت های پوسیدگی لوله ها یخ زدگی است که اگر عایق کاری لوله درست اجرا نشده باشد این اتفاق رخ میدهد و باعث ترکیدگی و نشت لوله میشود مواردی دیگر مانند بالا بودن فشار آب که احتمال ترکیدگی لوله را افزایش می دهد البته سطح جنس متریال به کار رفته در تولید لوله هم در زنگ زدگی ، پوسیدگی ، نشت لوله تاثیر گذار است.

سوراخ شدن ایزوگام

همانطور که مطلع اید ایزوگام یکی از مهم ترین بخش های اصلی ساختمان ها است و درصورت سوراخ شدن باعث ایجاد نم و رطوبت در سقف خانه ها شده و هزینه تعمیر و تعویض بالایی در پیش دارد البته ایزوگام ها عمر مفید 10 سال را دارند حتی در مناطقی که بارش کم است عمر مفید آن چند برابر میشود استفاده از اجسام تیز و سنگین یکی از رایج ترین موارد در سوراخ شدن ایزوگام هستند که میتوان با موزایک کاری درست از وارد شدن تیزی و سنگینی جسم په ایزوگام جلو گیری کرد.اگر در هنگام نصب ایزوگام چروک و برآمدگی به وجود آمد برای رفع آن سریعاْ اقدام کنید چون به مرور زمان باعث خراب شدن ایزوگام و حتی سطح می شود از دیگر موارد میتوان به سوراخ شدن لایه آلومنیوم اشاره کرد هرچند در وحله اول آسیبی به ایزوگام نمیزند اما در طولانی مدت باعث کاهش عمر مفید و بلا استفاده شدن ایزوگام میشود.استفاده از محلول های اسیدی یکی دیگر از مواردی است که سبب آسیب دیدگی سطحی در کوتاه مدت میشود ولی در بلند مدت بنا به نوع محلول سطح آسیب دیدگی افزایش می یابد.

اصولی انجام ندادن عایق کاری

بعد از تمام شدن لوله کشی ساختمان اصلی ترین موضوع عایق کاری آنهاست و این عمل باید کاملا اصولی انجام شود در غیر این صورت سبب اتلاف انرژی ، نم زدگی و رطوبت دیوار ها شده و هزینه تعمیر دیوار نیز به عایق کاری اضافه میشود  در فصول سرد عایق بندی باعث پایین آمدن مصرف انرژی و گرم ماندن دمای لوله ها میشود که اگر مشکل داشته باشد امکان یخ زدگی لوله بالا میرود و خطراتی شامل نشت و ترکیدگی لوله شما را تهدید میکند علاوه بر این ها مصرف انرژي بالا رفته و هزینه چند برابر میشود.

برش ریشه‌های درخت

 گاهی ریشه‌های درختان درون لوله‌های فاضلاب نفوذ کرده و در آن به صورت به‌هم تنیده و به‌هم بافته دیده می‌شوند که با جمع شدن مواد موجود در فاضلاب، باعث گرفتگی لوله‌ها می‌شوند. بر طرف کردن این مورد بسیار دشوار است.

چگونه ریشه‌های درختان وارد لوله فاضلاب می‌شوند؟

ریشه‌های برخی از درختان توانایی شگفت‌انگیزی در پیدا کردن آب دارند. ریشه‌های این درختان ممکن است ۱۰۰ متر و حتی بیشتر در زمین به دنبال نم و رطوبت حرکت کند تا به منابع آبی برسند.

 معمولاً زمانی که از لوله فاضلاب به هر دلیلی نم و رطوبت به بیرون نشت کند، ریشه‌های این درختان این نم و رطوبت را دبنال کرده و خود را به آن می‌رسانند.

 از دلایل نم و رطوبت در اطراف لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)      شکستگی لوله و نشتی آب

2)      سست بودن اتصالات و نشتی بسیار ضعیف آب از درون لوله

3)      وجود آب گرم درون لوله‌ها که باعث می‌شود بخار آب از محل اتصالات ضعیف به بیرون نشت کند

ریشه‌های درختان در ابتدا بسیار نازک هستند. آن‌ها منفذی یافته و تلاش می‌کنند از آن منفذ عبور کرده خود را به منابع آبی برسانند. این تلاش ممکن است سالها طول بکشد. پس از ورود به داخل لوله، رشد کرده، بزرگ‌تر شده، به لوله فشار آورده و حتی ممکن است باعث شکستگی بیشتر و ترک خوردن لوله بشوند.

چه لوله‌هایی در مقابل ورود ریشه‌های درختان قوی‌تر هستند؟

  معمولاً لوله‌های سفالی و بتنی در مقابل ورود ریشه‌های درختان بسیار ضعیف هستند. زیرا هم نم و رطوبت را به مقدار اندک از خود عبور داده و باعث می‌شوند ریشه‌های درختان خود را به آن‌ها برسانند. از طرف دیگر ریشه‌های درختان، در طولانی مدت می‌توانند در این مواد نفوذ کنند.

   اما لوله‌های پلیکا و پلی‌ارتان در مقابل نفوذ درختان مقاوم هستند. اما باز هم ممکن است ریشه درختان را در لوله‌های پلیکا و پلی‌ارتان مشاهده کنیم.

چگونه ریشه دختان وارد لوله پلیکا می‌شود؟

1)      معمولاً در محل اتصالات نشتی کمی وجود دارد. علت این نشتی استفاده نکردن از چسب پی‌وی‌سی (PVC) یا استفاده ناصحیح و عدم آب‌بندی کامل اتصالات است.

2)      ریشه درختان نم حاصل از این نشتی را رد یابی کرده، خود را به آن رسانده و تلاش می‌کند از آن عبور کند. ممکن است این تلاش سالها طول بکشد. اما بالاخره ریشه‌های درختان راهی برای ورود به داخل لوله پیدا می‌کنند.

چگونه گرفتگی لوله‌ها ناشی از ریشه‌های درختان را بر طرف کنیم؟

 ریشه‌های درختان از جنس چوب بوده، و علاوه بر استحکام، به انعطاف‌پذیر نیز می‌باشند. به همین دلیل به سختی تراشیده می‌شوند.

 برای این کار باید حتماً از فنرهای فولادی با سرمته‌های مخصوص استفاده شود. با استفاده از این سرمته‌ها، ریشه‌های درختان تراشیده می‌شوند. این امر باعث می‌شود ریشه‌های درختان همراه با فاضلاب حرکت کرده و مسیر لوله باز شود.

 از آنجایی که پس از اولین ورود ریشه‌های درختان به داخل لوله فاضلاب،  امکان حذف کامل ریشه‌ها و جلوگیری از رشد مجدد آن‌ها وجود ندارد، باید هر چند سال یکبار، قبل از رشد ریشه‌های درختان و قوی شدن آن‌ها و مسدودی کامل لوله، عملیات تراشیدن لوله‌های درختان تکرار شود.

  تنها راه برای جلوگیری دائمی از ورود ریشه‌های درختان، تعویض لوله‌ها، استفاده از لوله‌های با کیفیت مانند لوله‌های پلی‌ارتان، و همچنین استفاده از چسب پی‌وی‌سی (PVC) و آب‌بندی کامل اتصالات است که البته هزینه‌های بالایی داشته و معمولاً به صرفه نیست.

 چگونه از ورود ریشه‌های درختان به داخل لوله‌های فاضلاب جلوگیری کنیم؟

 بهترین راه برای جلوگیری از ورود درختان به لوله‌های فاضلاب، لوله‌کشی اصولی فاضلاب، استفاده از لوله‌های با کیفیت پلیکا و پلی‌ارتان است. لوله‌کشان باید محل اتصالات را به‌خوبی با چسب پی‌وی‌سی (PVC) آب‌بندی کنند تا نم و رطوبت از آن نشت نکند. هر راهی که برای  نفوذ نم و رطوبت از لوله به بیرون وجود داشته باشد، راهی برای ورود ریشه‌های نازک درختان با داخل لوله است.

روش‌های خانگی لوله‌بازکنی

گرفتگی لوله‌های آشپزخانه، حمام و دست‌شویی از مواردی است که همه ما با آن روبرو شده‌ایم. در بسیاری از موارد، بدون نیاز به متخصص و ابزار خاصی، با روش‌های خانگی که اینجا به شما آموزش می‌دهیم، می‌توانید گرفتگی لوله‌ها را از بین ببرید و لوله‌ها را باز کنید.

 
 
 

روش های خانگی لوله بازکنی 

نمک و سرکه

نمک + سرکه

این روش برای گرفتگی‌های لوله‌های حمام و ناشی از موهای زائد، مناسب هستند. بهترین موقع برای استفاده از این روش، شب و قبل از خواب است.

یک سوم فنجان نمک و سرکه را به خوبی مخلوط کنید.نمک و سرکه به شدت واکنش داده، ظاهری شبیه به جوشیدن پیدا می‌کند.سریعاً و بدون مکث محلول سرکه و نمک را به یکباره درون لوله بریزید.محلول سرکه و نمک سریعاً با موارد زائد درون لوله واکنش می‌دهد و باعث ایجاد گاز می‌شود.تا صبح درون لوله آب نریزید و بگذارید محلول سرکه و نمک به کار حل کردن موارد زائد ادامه دهد.

بهتر است صبح، قبل از هر کاری، یک کتری آب جوش درون لوله‌ها بریزید. بدین ترتیب، گرفتگی لوله‌ها در بسیاری از موارد به طور کامل از بین می‌روند.

جوهر نمک

یک روش سنتی برای رفع گرفتگی لوله‌ها، استفاده از جوهرنمک است که اسیدی بسیار قوی است. هرچند استفاده از این روش در رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب بسیار مؤثر است، اما به هیچ وجه آن را توصیه نمی‌کنیم. زیرا در صورتی که در سیستم فاضلاب ساختمان از لوله‌های فلزی استفاده شده باشد، می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند.

علاوه‌براین، استفاده از اسید بسیار خطرناک است. علاوه‌بر آسیبی که ممکن است به پوست بزند، تنفس در فضایی که از این اسید استفاده می‌شود، برای ریه‌ها و چشم نیز بسیار خطرناک است. اسیدهای قوی نظیر جوهر نمک با لوله‌های آلومینیومی، آهنی، چدنی و پولیکا (بیشترین کاربرد را در سیستم فضلاب ایرانی دارد) واکنش داده، ضمن آسیب به سیستم فاضلاب، باعث تولید و انتشار گازهای سمی و ناسالم می‌شوند.

یکی دیگر از دلایلی که توصیه می‌کنیم از این روش استفاده نکنید، این است که در بسیاری از موارد، اسید (جوهر نمک) قادر به حل کردن چربی‌ها نیست و حتی باعث استحکام بیشتر چربی‌ها می‌شود. حتی در صورتی که پارچه درون لوله گیر کرده باشد، هرچند با انحلال پارچه به باز شدن لوله کمک می‌کند، اما رسوبات ناشی از این انحلال می‌تواند در همان‌جا یا بخش دیگری از مسیر فاضلاب (در عمق بیشتر که باز کردن آن دشوار تر و پر هزینه‌تر است) رسوب کرده و بسیار سفت شوند. در این صورت، باز کردن لوله حتی برای متخصصین لوله‌بازکنی نیز دشوار خواهد بود.

فنر دستی

فنر دستی

دستگاهی است ایمن و ساده که به راحتی در ابزار فروشی‌های محلی یافت می‌شود و کار با آن بسیار ساده است. کافی فنر را با کمک دست تا جای ممکن درون لوله فاضلاب فرو کنید، سپس با چرخاندن دسته آن، باعث چرخش فنر شده و گرفتگی‌های جزئی لوله را باز کنید.

مزایای فنر دستی:

سبک و ارزان استکاملاً بی‌خطر است.نیاز به مهارت خاصی ندارد.

معایب فنر دستی:

قدرت کم در برطرف گرفتن گرفتگی‌های شدیدخستگی ناشی از کار با آن.احتمال کثیف شدن دست و لباس و حتی محیط

خدمات مرتبط